Algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden dateren van 1 oktober 2024.
ARTIKEL 1. DEFINITIES
Alle in deze Algemene Voorwaarden met hoofdletters geschreven begrippen hebben, zowel in enkelvoud als in meervoud, de hieronder vermelde betekenis:
1.1. Algemene Voorwaarden: de onderhavige voorwaarden, inclusief de bijbehorende bijlage(n).
1.2. BlendIN: het bedrijf blendIN Solutions B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 76136140.
1.3. Diensten: alle werkzaamheden die BlendIN voor Organisatie zal verrichten onder de Overeenkomst, zoals nader beschreven in de offerte of het aanbod van BlendIN. Deze werkzaamheden kunnen onder meer bestaan uit:
- (i) het adviseren over en begeleiden van (blended) leertrajecten
- (ii) ondersteuning bij de realisatie van een teamgestuurde intervisiecyclus
- (iii) het verstrekken van begeleiding en tools om leerprocessen in de Organisatie te optimaliseren
1.4. Kantooruren: de tijd van 9:00 tot 17:30 uur (Nederlandse tijd) op maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van officiële Nederlandse feestdagen of andere dagen waarvan BlendIN vooraf heeft aangegeven gesloten te zijn.
1.5. Offerte: de offerte zoals door BlendIN aan Organisatie verstrekt en waarin nader beschreven wordt welke Diensten BlendIN zal leveren en welke bedragen daarvoor door Organisatie verschuldigd zijn.
1.6. Organisatie: de organisatie waarmee BlendIN een Overeenkomst heeft gesloten op grond waarvan de Diensten geleverd worden.
1.7. Overeenkomst: de volledige tussen BlendIN en Organisatie gesloten overeenkomst, waaronder in ieder geval maar niet uitsluitend de Offerte en deze Algemene Voorwaarden begrepen moeten worden.
1.8. Vertrouwelijke Informatie: alle informatie die als vertrouwelijk is aangemerkt, of waarvan de ontvangende partij redelijkerwijs moet begrijpen dat deze van vertrouwelijke aard is.
1.9. Website: https://www.blendinsolutions.nl
ARTIKEL 2. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
2.1. Alle offertes en aanbiedingen van BlendIN zijn vrijblijvend en geldig tot 30 dagen na de datum die in de offerte of het aanbod is vermeld. BlendIN is niet verplicht om een aanvaarding aan te nemen na het verstrijken van deze termijn, maar als BlendIN daartoe overgaat, geldt de offerte of het aanbod als aanvaard.
2.2. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle tussen partijen gesloten Overeenkomsten, ook als deze bij een toekomstige offerte of een toekomstig aanbod niet opnieuw aan Organisatie ter hand worden gesteld.
2.3. Als BlendIN een offerte of aanbieding baseert op gegevens of informatie afkomstig van Organisatie welke onjuist blijkt te zijn, heeft BlendIN het recht om de offerte, het aanbod of de reeds tot stand gekomen Overeenkomst daarop aan te passen dan wel om de Overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.
2.4. BlendIN is niet gebonden aan een door Organisatie uitgebrachte afwijkende aanvaarding van de offerte of het aanbod, ook niet wanneer de afwijking slechts ondergeschikte aspecten betreft zoals bedoeld in artikel 6:225 lid 2 BW.
2.5. De datum van aanvaarding van de offerte of het aanbod door Organisatie geldt telkens als ingangsdatum voor de Diensten, tenzij anders overeengekomen.
ARTIKEL 3. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
3.1. Nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, zal BlendIN zich inspannen om de Diensten zo spoedig mogelijk te leveren. Eventuele door BlendIN genoemde termijnen zijn echter steeds indicatief en gelden niet als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders wordt aangegeven.
3.2. De Diensten worden door BlendIN op basis van een inspanningsverplichting geleverd aan Organisatie, tenzij er door BlendIN uitdrukkelijk een concreet resultaat of een specifieke garantie is toegezegd in de Overeenkomst.
3.3. BlendIN heeft het recht om derden in te schakelen bij de uitvoering van de Overeenkomst. Eventuele kosten die hiermee gepaard gaan, komen alleen voor rekening van Organisatie als dit vooraf is overeengekomen.
3.4. BlendIN zal bij de uitvoering van de Overeenkomst rekening houden met redelijke verzoeken van Organisatie, of gemotiveerd aangeven waarom hij dit niet doet. Als Organisatie ondanks deze motivatie staat op het doorvoeren van het verzoek, zal BlendIN (voor zover het verzoek redelijkerwijs uitvoerbaar is) de werkzaamheden uitvoeren voor rekening en op risico van Organisatie.
3.5. Organisatie is gehouden te doen en laten wat redelijkerwijs nodig is om een juiste en tijdige levering van de Diensten mogelijk te maken. In het bijzonder draagt Organisatie er zorg voor dat alle informatie en materialen waarvan BlendIN aangeeft dat deze nodig zijn, of waarvan Organisatie hoort te begrijpen dat deze nodig zijn, tijdig en kosteloos aan BlendIN beschikbaar worden gesteld.
3.6. Organisatie staat in voor de juistheid en volledigheid van de aan BlendIN verstrekte informatie en materialen. BlendIN heeft het recht maar niet de verplichting om deze op juistheid en volledigheid te onderzoeken. Indien blijkt dat de informatie of materialen onjuistheden bevatten of onvolledig zijn, heeft BlendIN het recht om de Diensten op te schorten tot Organisatie de tekortkomingen heeft verholpen.
3.7. Organisatie is verplicht om bij het gebruik van de Diensten alle redelijke adviezen en instructies van BlendIN op te volgen.
ARTIKEL 4. MEERWERK
4.1. Organisatie kan BlendIN verzoeken tot het verrichten van werkzaamheden die buiten de Overeenkomst vallen (oftewel verzoeken om “meerwerk”). BlendIN is echter niet verplicht om dergelijke verzoeken in te willigen.
4.2. BlendIN zal Organisatie in het geval van meerwerk vooraf informeren over de hiermee gepaard gaande (geschatte) kosten en zal het meerwerk pas uitvoeren na akkoord van Organisatie. Het voorgaande geldt niet bij meerwerk dat noodzakelijk is in het kader van de reeds overeengekomen Diensten. Dergelijk meerwerk kan zonder toestemming van Organisatie op basis van nacalculatie worden uitgevoerd.
4.3. BlendIN zal bij het uitvoeren van meerwerk telkens uitgaan van de overeengekomen tarieven, of bij het ontbreken daarvan van de gebruikelijk gehanteerde tarieven. BlendIN kan verlangen dat er voor het uitvoeren van het meerwerk een aanvullende Overeenkomst wordt gesloten.
ARTIKEL 5. ANNULERING & WIJZIGING BIJ ACTIVITEITEN
5.1. Wanneer medewerkers van de Organisatie zich hebben ingeschreven voor een activiteit van BlendIN, dan heeft de Organisatie het recht om uiterlijk vijftien (15) werkdagen vóór de startdatum van de activiteit de deelname kosteloos te annuleren. Er worden in dat geval geen kosten in rekening gebracht en het door Organisatie betaalde bedrag zal worden teruggestort.
5.2. Indien de Organisatie de deelname van haar medewerker(s) aan een activiteit van BlendIN uiterlijk vijf (5) werkdagen vóór de startdatum van de activiteit annuleert, dan heeft BlendIN het recht om 50% van het oorspronkelijke bedrag als annuleringskosten in rekening te brengen dan wel het door Organisatie betaalde bedrag terug te storten met inhouding van 50% daarvan.
5.3. Indien de Organisatie de deelname van haar medewerker(s) aan een activiteit minder dan vijf (5) werkdagen vóór de startdatum van de activiteit annuleert, dan worden de volledige deelnamekosten in rekening gebracht dan wel heeft Organisatie geen recht op terugbetaling van het reeds betaalde bedrag.
5.4. Wanneer BlendIN in opdracht van de Organisatie een activiteit heeft georganiseerd en de Organisatie wenst deze activiteit te annuleren, dan wordt 50% van het overeengekomen bedrag in rekening gebracht. BlendIN biedt de Organisatie de mogelijkheid om de datum en/of het tijdstip van de activiteit te verzetten tot vijftien (15) werkdagen vóór aanvang daarvan. Eventuele aanvullende kosten die daarmee gepaard gaan zullen bij de Organisatie in rekening worden gebracht. Bij annuleringen van minder dan tien (10) werkdagen vóór aanvang van de activiteit, wordt aan Organisatie het gehele overeengekomen bedrag in rekening gebracht.
5.5. Wanneer een medewerker van de Organisatie is verhinderd, dan heeft de Organisatie het recht om een bij de activiteit passende vervanger in plaats van de verhinderde medewerker deel te laten nemen. Het voorgaande dient uiterlijk 24 uur vóór de activiteit te worden gemeld aan BlendIN door te e-mailen naar office@blendinsolutions.nl. In deze e-mail dient ten minste te worden vermeld:
- de naam van de activiteit
- de startdatum
- de naam van de Organisatie
- de naam van de verhinderde medewerker
de naam van de vervanger en diens e-mailadres Er zullen in het voorgaande geval geen administratiekosten in rekening worden gebracht.
5.6. Annuleringen en wijzigingen voor activiteiten kunnen slechts schriftelijk per e-mail worden gedaan via office@blendinsolutions.nl. Als datum van de annulering of wijziging geldt de datum van ontvangst van de e-mail. In deze e-mail dient ten minste te worden vermeld:
- de naam van de activiteit
- de startdatum
- de naam van de Organisatie
- de naam van de medewerker die zich heeft ingeschreven voor de activiteit
5.7. Bij annulering of wijziging van een inschrijving voor een door BlendIN aangeboden gratis activiteit worden geen kosten in rekening gebracht.
ARTIKEL 6. INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
6.1. Organisatie zal de door BlendIN verstrekte resultaten van de Diensten alleen gebruiken voor het overeengekomen doel. Meer in het bijzonder zal Organisatie de door BlendIN opgestelde teksten alleen gebruiken voor de bij de Diensten aangegeven bestemmingen. Bij schending van deze bepaling is BlendIN gerechtigd het door haar gehanteerde standaardtarief voor het betreffende gebruik van de resultaten van de Diensten, met een toeslag van 50% voor het ongeautoriseerde gebruik door Organisatie, in rekening te brengen, onverminderd het recht van BlendIN om (aanvullende) schadevergoeding te vorderen. Bovendien heeft BlendIN in dat geval het recht om de gebruikslicentie ten aanzien van de resultaten van de Diensten in te trekken.
6.2. De auteursrechten alsmede andere rechten van intellectuele eigendom op alle in het kader van de Diensten door of namens BlendIN ontwikkelde of ter beschikking gestelde materialen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot analyses, ontwerpen, documentatie, adviezen, rapporten, Offertes, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten bij BlendIN en/of haar licentiegevers. Organisatie verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die voortvloeien uit de strekking van de Overeenkomst of die nader worden toegekend.
ARTIKEL 7. GEHEIMHOUDING
7.1. Partijen zullen elkaars Vertrouwelijke Informatie strikt geheimhouden en slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze wordt verstrekt.
7.2. De ontvangende partij zorgt dat Vertrouwelijke Informatie van de verstrekkende partij eenzelfde niveau van bescherming krijgt als diens eigen vertrouwelijke informatie, maar minstens een redelijk niveau van bescherming.
7.3. Partijen leggen de hiervoor beschreven verplichting met betrekking tot Vertrouwelijke Informatie ook op aan hun werknemers en eventuele ingeschakelde derden.
7.4. De plicht tot het geheimhouden van Vertrouwelijke Informatie geldt niet indien en voor zover de ontvangende partij kan bewijzen dat deze: a. voor de datum van verstrekking al in het bezit was van de ontvangende partij b. verkrijgbaar is bij een derde zonder dat deze enige geheimhoudingsplicht jegens de verstrekkende partij zou schenden c. beschikbaar is uit openbare bronnen, zoals kranten, octrooidatabanken, publiek toegankelijke websites of diensten d. onafhankelijk en zonder gebruikmaking van enige informatie van de verstrekkende partij is ontwikkeld door de ontvangende partij
7.5. Indien een partij een bevel tot afgifte van Vertrouwelijke Informatie van een bevoegde instantie ontvangt, heeft zij het recht om tot afgifte over te gaan. De verstrekkende partij wordt echter zo spoedig mogelijk (vooraf) over het bevel geïnformeerd, tenzij dit wettelijk niet is toegestaan. Indien de verstrekkende partij aangeeft maatregelen te willen nemen tegen het bevel (bijvoorbeeld via een kort geding), zal de ontvangende partij wachten met afgifte tot hierop is beslist, voor zover dit wettelijk mogelijk is.
ARTIKEL 8. BETALINGSVOORWAARDEN
8.1. Als compensatie voor de Diensten is Organisatie de prijzen verschuldigd zoals opgenomen in de Overeenkomst. Alle door BlendIN genoemde prijzen zijn exclusief btw en andere van overheidswege opgelegde heffingen.
8.2. BlendIN heeft het recht om de Diensten vooraf te factureren. Organisatie stemt hierbij in met elektronische facturatie door BlendIN. Voor alle door BlendIN verstuurde facturen geldt een betaaltermijn van 30 dagen.
8.3. Indien Organisatie het niet eens is met de inhoud van een factuur, heeft Organisatie het recht om het betwiste (maar niet het overige) deel van de factuur op te schorten. Een eventuele betwisting dient binnen de betaaltermijn schriftelijk aan BlendIN kenbaar te worden gemaakt. BlendIN zal na betwisting zo spoedig mogelijk beoordelen of dit al dan niet terecht is. Als de betwisting onterecht blijkt, zal Organisatie het openstaande bedrag alsnog binnen 14 dagen voldoen.
8.4. Indien Organisatie, behoudens de situatie beschreven in het vorige lid, een factuur niet of niet volledig binnen de betalingstermijn voldoet, is zij van rechtswege in verzuim. BlendIN is in een zodanig geval gerechtigd om:
- (i) bij Organisatie over het openstaande bedrag de wettelijke rente voor handelstransacties in rekening te brengen
- (ii) de Diensten geheel of gedeeltelijk op te schorten tot het openstaande bedrag volledig door Organisatie is voldaan
8.5. Indien Organisatie een openstaande factuur na aanmaning of ingebrekestelling wederom niet voldoet, heeft BlendIN het recht om de vordering uit handen te geven. Eventuele door BlendIN gemaakte buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, waaronder de kosten voor juristen, advocaten, deurwaarders en incassobureaus, komen in dat geval volledig voor rekening van Organisatie.
8.6. BlendIN kan de overeengekomen prijzen en (uur)tarieven eens per kalenderjaar verhogen met een percentage gelijk aan de stijging van de Consumentenprijsindex (CPI) zoals vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het jaar voorafgaand aan de prijsverhoging. Organisatie heeft in een zodanig geval niet het recht om de Overeenkomst op te zeggen.
8.7. Indien BlendIN voornemens is om een andere prijsverhoging door te voeren dan zoals beschreven in het vorige lid, wordt Organisatie daarover ten minste 30 dagen van tevoren geïnformeerd. Indien Organisatie het niet eens is met de door BlendIN voorgestelde prijsverhoging, kan Organisatie de Overeenkomst binnen 30 dagen na aankondiging door BlendIN schriftelijk opzeggen tegen de datum waarop de prijsverhoging wordt doorgevoerd.
8.8. Organisatie is niet gerechtigd om de op haar rustende betalingsverplichtingen te verrekenen met enige vorderingen op BlendIN, uit welke hoofde dan ook.
ARTIKEL 9. AANSPRAKELIJKHEID
9.1. De aansprakelijkheid van BlendIN voor schade of andere vorderingen als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming (met inbegrip van schendingen van garanties of vrijwaringen), een onrechtmatige daad of op enige andere grond, is beperkt tot het bedrag dat Organisatie onder de Overeenkomst aan BlendIN verschuldigd is (exclusief btw) over een periode van zes maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade, tot maximaal €10.000,- per kalenderjaar, ongeacht het aantal gebeurtenissen in dat jaar.
9.2. Onverminderd het hiervoor bepaalde is BlendIN nadrukkelijk niet aansprakelijk voor indirecte schade. Onder indirecte schade wordt in het onderhavige geval verstaan: gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie.
9.3. Aansprakelijkheid van BlendIN wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst ontstaat slechts nadat Organisatie een deugdelijke en voldoende gemotiveerde schriftelijke ingebrekestelling aan BlendIN heeft gestuurd, waarin BlendIN een redelijke termijn van ten minste 14 dagen wordt geboden om de tekortkoming weg te nemen, en BlendIN ook na het verstrijken van deze termijn toerekenbaar tekort blijft schieten.
9.4. Enige in de Overeenkomst opgenomen beperkingen of uitsluitingen van aansprakelijkheid van BlendIN komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van BlendIN, dan wel dood of lichamelijk letsel. In het geval van dood of lichamelijk letsel is BlendIN echter niet aansprakelijk voor een hoger bedrag dan zijn verzekeraar ter zake uitkeert.
ARTIKEL 10. OVERMACHT
10.1. BlendIN is niet verplicht tot nakoming van de Overeenkomst indien de nakoming is verhinderd als gevolg van overmacht.
10.2. Onder overmacht wordt door partijen in ieder geval maar niet uitsluitend verstaan: brand, overstromingen, stakingen, stroomstoringen, storingen in de telecommunicatie-infrastructuur, overmacht van toeleveranciers van BlendIN, netwerkaanvallen, in- en uitvoerbelemmeringen, oorlog en terreur. Eventuele liquiditeitsproblemen van Organisatie kwalificeren niet als overmacht.
10.3. Voor zover BlendIN ten tijde van het ontstaan van de overmacht reeds een deel van de Overeenkomst is nagekomen of alsnog kan nakomen, en aan dit gedeelte een zelfstandige waarde toekomt, heeft BlendIN het recht om het nagekomen of na te komen gedeelte afzonderlijk uit te voeren en aan Organisatie te factureren.
10.4. In het geval van overmacht kan BlendIN de uitvoering van de Overeenkomst opschorten zolang de situatie voortduurt. Indien de situatie langer duurt dan drie maanden, hebben beide partijen het recht om de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding jegens de andere partij.
ARTIKEL 11. DUUR EN BEËINDIGING
11.1. Indien de Overeenkomst betrekking heeft op het leveren van bepaalde Diensten die eindigen door het volbrengen van specifieke werkzaamheden of taken (oftewel een “eenmalige overeenkomst”), is de looptijd gelijk aan de periode die nodig is om de betreffende Diensten te leveren.
11.2. Indien de Overeenkomst betrekking heeft op de periodieke of constante levering van bepaalde Diensten (oftewel een “duurovereenkomst”), wordt de looptijd schriftelijk vastgelegd. Als partijen geen nadere afspraken over de looptijd hebben gemaakt, wordt de Overeenkomst geacht te zijn aangegaan voor een periode van ten minste 12 maanden.
11.3. Indien de Overeenkomst een duurovereenkomst is die voor bepaalde tijd is aangegaan, kan deze door beide partijen schriftelijk worden opgezegd tegen het einde van de looptijd met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Bij het uitblijven van een dergelijke opzegging wordt de Overeenkomst steeds stilzwijgend met eenzelfde periode verlengd.
11.4. Indien de Overeenkomst een duurovereenkomst is welke voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door beide partijen na een initiële periode van 12 maanden op ieder moment schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden.
11.5. Het is partijen niet toegestaan om de Overeenkomst tussentijds op te zeggen, behoudens de gevallen waarvoor in deze Algemene Voorwaarden of in andere onderdelen van de Overeenkomst expliciet een uitzondering is gemaakt.
11.6. BlendIN heeft het recht om de Overeenkomst met directe ingang (geheel of gedeeltelijk) op te schorten dan wel de Overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) op te zeggen of te ontbinden, indien: a. Organisatie de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet tijdig nakomt en de tekortkomingen niet binnen een redelijke termijn na ingebrekestelling herstelt. Een voorafgaande ingebrekestelling is echter niet noodzakelijk in de gevallen waarin het verzuim op grond van de wet van rechtswege intreedt. b. Organisatie faillissement aanvraagt of failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of surseance van betaling krijgt verleend, het bedrijf van Organisatie wordt geliquideerd of diens bedrijfsactiviteiten worden gestaakt. c. Er zich omstandigheden voordoen waardoor nakoming van de Overeenkomst onmogelijk wordt, of waardoor ongewijzigde instandhouding in redelijkheid niet van BlendIN kan worden gevergd.
11.7. In het geval van ontbinding van de Overeenkomst vindt er geen ongedaanmaking plaats van de Diensten die reeds geleverd zijn en de daarmee samenhangende betalingsverplichtingen.
11.8. Na opzegging of ontbinding van de Overeenkomst zijn eventuele resterende vorderingen van BlendIN op Organisatie direct opeisbaar, ongeacht de reden van beëindiging.
ARTIKEL 12. WIJZIGINGEN
12.1. BlendIN heeft het recht om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen en zal wijzigingen minimaal 30 dagen van tevoren bij Organisatie aankondigen. Wijzigingen gelden ook voor reeds gesloten Overeenkomsten.
12.2. Als Organisatie een wijziging niet wenst te accepteren, kan Organisatie binnen 14 dagen na de aankondiging schriftelijk bezwaar maken. Indien BlendIN besluit om de wijziging ondanks het bezwaar van Organisatie door te voeren, kan Organisatie de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk tot de datum waarop de wijziging in werking treedt.
12.3. De hierboven beschreven procedure geldt niet voor wijzigingen van ondergeschikt belang of voor wijzigingen in het voordeel van Organisatie. Dergelijke wijzigingen kunnen door BlendIN eenzijdig en met directe ingang worden doorgevoerd. Organisatie wordt wel zo spoedig mogelijk over dergelijke wijzigingen geïnformeerd.
ARTIKEL 13. VARIA
13.1. Partijen kunnen de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst slechts overdragen aan een derde met schriftelijke toestemming van de andere partij. Wel heeft BlendIN het recht om de Overeenkomst zonder voorafgaande toestemming of medewerking van Organisatie over te dragen aan een moeder-, zuster- of dochtermaatschappij dan wel aan een derde partij in het geval van fusie of overname. BlendIN zal Organisatie zo spoedig mogelijk schriftelijk informeren als een dergelijke overdracht heeft plaatsgevonden.
13.2. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle eventuele geschillen tussen partijen die verband houden met de Overeenkomst worden voorgelegd aan de Nederlandse rechter in het arrondissement waarin BlendIN gevestigd is.
13.3. Indien een bepaling uit de Overeenkomst nietig, vernietigbaar of anderszins ongeldig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele Overeenkomst aan. Partijen zullen in een zodanig geval ter vervanging een nieuwe bepaling vaststellen waarmee zoveel als rechtens mogelijk aan de bedoeling van de oorspronkelijke clausule gestalte wordt gegeven.